Bireyin çevresindeki dünyayı anlama ve öğrenmesini sağlayan aktif
zihinsel faaliyetlerdeki gelişime bilişsel gelişim adı verilmektedir.
Bilişsel gelişim; bebeklikten yetişkinliğe kadar, bireyin çevreyi,
dünyayı anlama yollarının daha karmaşık ve etkili hale gelmesi
sürecidir.
Piaget'ye göre çocuk, dünyanın pasif alıcısı değildir. Bilgiyi kazanmada
aktif bir role sahiptir. Ayrıca, değişik yaşlardaki çocukların ve
yetişkinlerin dünyaları birbirlerinden farklıdır. Piaget bu farklılığın
nedenlerini incelemiş ve bireyin dünyayı anlamasını sağlayan bilişsel
süreçleri açıklamaya çalışmıştır. (Senemoğlu, 2007)
Piaget, bilişsel gelişimi, biyolojik ilkelerle açıklamıştır. Piaget'ye
göre gelişim, Kalıtım ve çevrenin etkileşiminin bir sonucudur. Bilişsel
gelişimi etkileyen ilkeleri de şöyle belirlemektedir.
* Olgunlaşma
* Yaşantı
* Uyum
* Örgütleme
* Dengeleme
Bilişsel Gelişim Kuramı İle İlgili Temel Kavramlar Piaget'nin bilişsel
gelişim kuramını daha iyi anlayabilmek için kuramın temel kavramları
aşağıda açıklanmıştır.
Zekâ: Piaget, zekânın bir takım test maddeleriyle belirlenmesine
karşıdır. Ona göre zekice davranmak, organizmanın yaşamı için en uygun
koşulları sağlamaktır. Diğer bir deyişle zekâ, organizmanın çevreye
etkin bir şekilde uyum sağlamasına yardım eder; gerek organizma, gerekse
çevre sürekli değiştiğinden, bu ikisi arasındaki zekice etkileşimler de
değişmek zorundadır. Zekice etkinlik, var olan her durumda,
organizmanın en iyi koşullarda yaşamasını sağlamaya yöneliktir.
Şema: Şema, bireyin çevresindeki dünyayı anlamak için geliştirdiği bir
bilgisayar programı gibidir. Çevresindeki problemleri anlama, çözme,
dünyayla baş etme yollan yapıları olarak düşünülebilir. Şema yeni gelen
bilginin yerleştirileceği bir çerçevedir. Bilişsel yapılar ya da şema
yoluyla birey çevresine uyum sağlar ve çevreyi organize eder. Piaget,
vücudun yaşamını sürdürmesi için yapıları (organları) olduğu gibi,
zihninde yapıları olduğuna inanmaktadır. Kuşkusuz bu yapılar gözlenemez,
ancak davranışlardan yordanabilir. (Senemoğlu, 2007) Şemalarla ilgili
önemli bir nokta, sürekli olarak olgunlaşma ve yaşantı kazanma yoluyla
değişmeye uğrayıp yeniden organize edilebilir olmalarıdır.
Bebeğin doğduğundaki ilk şemaları refleksif etkinliklerdir. Bunlar;
emme, yakalama vb. çok basit şemalardır. Bebeklikten yetişkinliğe doğru
şemalar, olgunlaşma, yaşantı kazanma, uyum ve örgütleme yoluyla sürekli
olarak değişir, gelişirler.
Uyum: Daha önce de belirtildiği gibi uyum fonksiyonel bir değişmezdir. Yani uyum, yaşam boyunca
devam eder. Bilişsel gelişim açısından olduğu kadar diğer fiziksel ve
psikososyal gelişim açısından da sürekli olarak uyum sağlanmak
durumundadır. (Senemoğlu, 2007)
Piaget'ye göre uyumun iki yönü vardır. Bunlar, özümleme (assimilation) ve düzenlemedir (accomodation)
Özümleme, bireyin, kendisinde var olan bilişsel yapılarla (şemalarla)
çevresine uyumunu sağlayan bilişsel bir süreçtir. Diğer bir deyişle;
çocuğun karşılaştığı yeni bir olayı, fikri, objeyi, kendisinde daha
önceden var olan bilişsel yapı içine alması sürecidir. Çevresine,
kendisinde var olan bilişsel yapılarla tepkide bulunmasıdır. (Senemoğlu,
2007)
Mevcut şemayı yeni durumlara, objelere, olaylara göre yeniden
biçimlendirme, şekillendirme sürecine "düzenleme" (accomodation) adı
verilmektedir. Her yaşantı özümleme ve düzenlemeyi kapsar. Eğer mevcut
bilişsel yapılar, yeni durumlara cevap vermek için uygun ise özümleme
yapılır. Yeterli değilse, mevcut bilişsel yapılar yeniden düzenlenir. Bu
yeniden düzenleme kabaca, öğrenmeye eşdeğer görülmektedir. Yeniden
düzenleme olmadan tek başına özümleme ile öğrenme ve dolayısıyla da
gelişme mümkün değildir. (Senemoğlu, 2007)
Dengeleme: Piaget'ye göre, bilişsel gelişimin temelindeki itici güç,
dengeleme kavramında yatmaktadır. Ona göre, tüm organizmalar, doğuştan,
kendileri ve başkalarıyla uyumlu ilişkiler kurmalarını sağlayacak
özelliklere sahiptirler. Yani organizmanın tüm donanımı, en yüksek
uyumunu sağlamaya yöneliktir. Dengeleme de bu içsel eğilimi,
yaşantılarla organize edici bir süreçtir. (Senemoğlu, 2007)
PİAGET’YE GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Piaget'e göre bilişsel gelişim, birbirini izleyen dört dönem içinde
ortaya çıkmaktadır. Dönemler ilerledikçe, çocukların kavrama ve problem
çözme yeteneklerinde niteliksel gelişmeler gözlenmektedir. (Erden, 2005)
Duyusal Motor (0 - 2) Duyular yolu ile dış dünyanın algılandığı,
nesnelerin görünmediği zamanlarda da var olduğunun farkına varılmaya
başlandığı dönemdir. Bu dönemdeki bebek, refleks halindeki
hareketlerden, amacı olan hareketlere geçmeye başlar.
İşlem Öncesi Dönem(2 - 6) Dilin kullanımının ve sembollerin
geliştirildiği dönemdir. Çocuklar, mantıksal olarak sadece tek yönlü
olarak düşünürler. Diğer insanların bakış açılarını algılamada
zayıftırlar.
Somut İşlemler (6 - 11) Problemlere mantıklı çözümlerin getirildiği
dönemdir. Çocuklar, kuralları anlayabilirler. Fakat çoğunlukla somut
nesneler üzerinde düşünürler.
Soyut İşlemler (11 - 18) Karmaşık problemlere mantıklı çözümlerin
getirildiği dönemdir. Daha soyut düşünme ve sosyal konularda fikirlerin
geliştirildiği dönemdir.
Piaget bilişsel gelişim dönemlerini Duyusal-Motor, İşlem Öncesi, Somut
işlemler ve Soyut İşlemler olmak üzere dört dönem içinde
incelenmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder