İşlem öncesi dönemde kavramları edinen çocuk 7 ile 12 yaşlar arasını
kapsayan somut işlemler döneminde işlem yapabilir hale gelir. piaget’e
göre bu dönemde çocuk yeni ve son derece etkin zihinsel beceriler
geliştirir. mantıksal düşünmenin başladığı bu dönemde problemlerin
çözülmesi somut nesnelerle sağlanır. soyut olan gözle görülemeyen
işlemler yapamaz.
bu dönemin en önemli özelliği korunum
kavramının kazanılmasıdır. korunum kavramı piaget’in en çok araştırdığı
konusudur. örneğin; sıvıların korunumun da, sıvının içine konduğu kap
değişse bile, eğer herhangi bir ekleme veya çıkarma yapılmamışsa,
sıvının miktarının aynı kalacağının anlaşılmasını ifade eder. bu dönemde
çocuklar benmerkezcilikten uzaklaşırlar. işlem öncesi dönemde
benmerkezci olan çocuk benmerkezcilikten kurtulur, başkalarının da
kendilerine göre düşüncelerinin olabileceğini anlamaya başlar.
korunumları şu şekilde özetlemek mümkündür:
madde korunumu (bir bütün parçalara ayrılsa bile miktarı değişmez.)
uzunluk korunumu (uzun bir tel parçalansa veya kıvrılsa bile uzunluğu değişmez.)
nitelik değişmezliği (bir kaptan diğerine boşaltılan sıvının miktarı değişmez.)
sayıların korunumu (nesnelerin yakınlaştırılması veya uzaklaştırılması ile miktarda değişme meydana gelmez.)
alan korunumu (bir kağıt parçasının kapladığı alan , kağıt kesilip başka şekiller oluşturulursa bile değişmez.)
ağırlık korunumu (şekli değişen balçığın ağırlığı değişmez.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder